KURS FÖR SENIORER

– Om vår samtid och framtid

Lär dig mer om samhället idag

Diskussion och samtal

Studiebesök och gästlärare

Fika ingår

FAKTA OM KURSEN

Vår kurs för seniorer riktar sig till dig som vill fördjupa din förståelse för samhället som det ser ut idag. Diskutera aktuella frågor och dela erfarenheter med andra seniorer.

Genom föreläsningar, samtal, studiebesök och gästföreläsare får du möjlighet att utforska ämnen som påverkar dagens samhälle. Kursen sker under 10 veckor på Strömbäcks folkhögskola onsdagar kl. 09.30 till 14.30.

Kursen leds av Lars Johansson, erfaren lärare inom samhällskunskap, psykologi, etik och historia, som tidigare undervisat på våra allmänna linjer och polisförberedande utbildning.

Exempel ur kursinnehållet:

• Sociala medier
  • Digitalisering
  • Sekularisering
  • Polarisering
  • Artificiell intelligens och dess påverkan
  • Wokesamhället
  • Ungdomskulturer

Välkommen till en inspirerande kurs som främjar kunskapsutbyte och engagerande samtal!

Har du frågor?

Hör gärna av dig.

Kurssamordnare Eva Sundqvist Dahne
eva.sundqvist.dahne@strombacksfolkhogskola.se

29 januari – 9 april 2025. Uppehåll v.10.

Onsdagar kl. 09.30 till 14.30.

DATUM:
29 jan, 5 feb, 12 feb, 19 feb, 26 feb, 12 mars, 19 mars, 26 mars, 2 april och 9 april.

Kostnad för kursen är 400kr. I kursavgiften ingår fika, material och utskrifter.

Lunch finns att köpa i vår restaurang för 90kr. Du kan också köpa klippkort för 6 luncher (480kr) eller 12 luncher (900kr).

Resan till och från Strömbäcks folkhögskola står du själv för.

Vi har 20 platser på kursen.

Lokalerna är utrustade med RWC, hiss och dörröppnare (entrén).

Busslinje 126 Umeå – Hörnefors

Från Umeå Vasaplan till Strömbäck:

Avgång kl. 07.35 – Ankomst ca kl. 08.00

Från Strömbäck till Umeå Vasaplan:

Avgång ca kl. 14.40 – Ankomst kl. 15.10
Avgång ca kl. 16.09 – Ankomst kl. 16.39

5-10 min promenad mellan busshållplatsen och skolan.

> Se fler tider på Tabussen.se

När du ansöker till kursen godkänner du att Strömbäcks folkhögskola hanterar dina personuppgifter (läs integritetspolicy).

1. SKAPA ANVÄNDARE OCH GÖR ANSÖKAN

När du klickar på knappen “Ansök nu” kommer du först att bli ombedd att skapa ett konto på plattformen SchoolSoft med dina personuppgifter.

När du har skapat ett konto kan du logga in för att fylla i ansökningsformuläret för kursen och skicka in din ansökan.

2. SVARA PÅ ANTAGNINGSBESKED

Du kommer få ett antagningsbesked till din e-postadress du angett i SchoolSoft. Genom att tacka ja till platsen och betala avgiften till bankgironummer 193-2649 är din plats på kursen bokad.

Du kan inte ansöka åt någon annan i ditt namn utan personen måste själv ansöka via SchoolSoft.

Har du problem med att ansöka via Schoolsoft. Kontakta Eva Sundqvist Dahne, eva.sundqvist.dahne@strombacksfolkhogskola.se eller 090-426 29.

PERSONAL

Eva Sundqvist Dahne
EVA SUNDQVIST DAHNE
Kurssamordnare
Lars Johansson
LARS JOHANSSON
Lärare

Hitta till Strömbäcks

Adress:
Strömbäcks folkhögskola
Strömbäck 360
905 82 Umeå

Buss:
Länstrafiken linje 126 Umeå – Norrmjöle – Hörnefors.
Till Länstrafikens reseplanerare

Vägbeskrivning från Umeå: Åk E4 söderut och sväng av mot Norrmjöle. Åk över viadukten och fortsätt 11 kilometer längs samma väg. Strax efter skylten Strömbäck är det dags att svänga vänster. Fortsätt sedan 350 meter rakt fram. Parkering finns på vänster sida.

Vägbeskrivning söderifrån: Åk E4 norrut. Sväng av i Sörmjöle och kör mot Norrmjöle. Slingra dig fram 13 km längs den krokiga vägen och sväng sedan höger i Strömbäck. Fortsätt 350 meter rakt fram. Parkering finns på vänster sida.