HISTORIEN OM MA

I slutet av 90-talet såddes det första fröet till det som skulle bli Musikalakademien. Här berättar grundaren Leif Edberg om hur en strävan efter att skapa en helhet större än delarna förde honom till London och West End.

Som pedagog ställs man ofta inför frågor som handlar om lärande. Vad är lärande? Hur uppstår det största lärandet? Vad skulle hända om man skulle fläta samman flera ämnen för att skapa en större helhet? Vad skulle göra att unga människor växer mer i kunskap och blir större i sin förståelse? Sker det enskilt eller i grupp? Är helheten större än summan av delarna och hur kan man beskriva någonting enskilt utan kontext?

Det var bland annat ur dessa frågor som idén om att skapa en utbildning föddes. Utbildningen kallade vi för Musikalakademien, en utbildning i musikteater. Musikteater har nämligen alltid ett vidare strävansmål än t.ex. ett enskilt danssteg, en ton eller en text. I Musikteater så strävar man efter, att tillsammans som grupp, genom danssteg, ton och text, uttrycka för att beröra en publik. Allt från manus, konstnärlig idé till slutprodukt är ett gemensamt arbete för att nå ett specifikt mål. Alla delar räknas, alla delar bidrar och är viktiga. Det är som att bygga ett hus! Detta blev en utmaning och den utmaningen förde oss också till England, London och West End.

I Sverige under mitten av 1990-talet fanns nämligen inte många musikalutbildningar men i England fanns en gedigen kunskap om musikal och musikteater. Möten med West End och Englands olika musikteaterutbildningar ledde oss till bl.a. Mary Hammond, grundare av The Musical Theatre Department vid Royal Academy of Music, i London. Tillsammans med Mary, David White och Karen Rabinowitz skapade vi en då tvåårig utbildning vid Strömbäcks folkhögskola som än idag bär det engelska arvet med stolthet.

Under de första åren var de engelska kollegorna på frekventa gästbesök för att hjälpa till med kunskapsnivå och den rätta attityden till arbetet. Varje klass har sedan utbildningens start åkt över till England för undervisning på Royal Academy of Music. Det har varit ett sätt att kvalitetssäkra utvecklingen hos varje student och en chans för vår klass att få möta West Ends stora namn, under skoltid. Flera av våra studenter har också fortsatt med studier vid Royal Academys Musical Theatre Departments one-year postgraduate course.

Tänk att från en tanke på Café Mecca tillsammans med min kusin Lorentz i slutet av 90-talet, har nu Musikalakademien vuxit till Sveriges nordligaste yrkesutbildning i musikteater.

Jag vill skicka en hälsning till alla de fantastiska studenter som passerat genom åren och till alla som kommer att gå Musikalakademien i framtiden: Glöm aldrig att du är unik och viktig! I samspel med dina klasskompisar och lärare så kommer du under din studietid, att få möjlighet att utveckla dina unika styrkor och bygga upp de kvalitéer som yrket kräver. Lär känna dig själv, alla dina styrkor och dina svagheter och våga stå för dem. Glöm inte att just du kan bidra till världen genom att bara vara dig själv.

Leif Edberg

Grundare och kursföreståndare
Musikalakademien 2000 – 2018

Foto: Christopher Senn

TILLSAMMANS MED BRANSCHEN

Henrik Ståhl
Henrik Ståhl
Skådespelare, författare och dramatiker

Det är inte så ofta man får känna barnslig glädje på jobbet, men det fick jag när jag jobbade med eleverna på Musikalakademien. En ödmjuk, multikompetent grupp i en skola som ger en hopp inför framtiden.

Petra Pääkkönen
Petra Pääkkönen
MA 2016 - 2019
Musikalartist

Jag lärde mig och växte så otroligt mycket under åren på MA. Som artist, som människa.

Sarah Nedergård
Sarah Nedergård
MA 2008 - 2010
Skådespelare och sångerska verksam i Finland, både på svenska och finska.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag, trots att jag letat mig ända till Broadway, aldrig haft en så bra sånglärare som Johanna.

Markus Falck
Markus Falck
Norrlandsoperan
Producent

Hög ambition, ansvarstagande och arbetsglädje i kombination med stor nyfikenhet, talang och framtidstro kännetecknar denna unika utbildning för morgondagens artister.

Mary Hammond
Mary Hammond
Royal Academy of Music in London
Sondheim professor of Musical Theatre Voice
I would not hesitate to recommend this training as an excellent preparation for a professional performer.
Karen Rabinowitz
KAREN RABINOWITZ
Royal Academy of Music in London
Director, choreographer / movement director

I have always found the students healthily ambitious, keen to work, open to try out new ideas and aware of what they should be aiming for next in their training.