Strömbäcks glasbruk lantmäteriets karta från 1783

Glasbruket som blev en folkhögskola

Strömbäcks historia tar sin början år 1748, då lagmannen Olof Malmerfeldt köpte marken för det blivande bruksområdet av fyra bönder i Ströms by. Syftet var att starta upp ett glasbruk, och platsen var väl vald. Brukets glansdagar kom att vara i närmare 100 år. Men vägen till framgång visade sig vara allt annat än enkel.
Strombacks_glasbruks_historia_hyttan
1748 – 1879 Historien om Strömbäcks glasbruk (pdf)
Det krävdes hela tre försök med glastillverkning innan den framgångsrika glasbruksepoken kunde börja i Strömbäck. Klicka här för att läsa om den excentriske hyttmästaren Christian Fillion, kungen och pengarna, bränderna, och om det ödesdigra året 1853 då koleran kom till bruket.

Författare till texten är Kjell Söderberg, historiker och tidigare lärare på Strömbäcks folkhögskola. Texten är ursprungligen publicerad i boken Umeå 1314-2014: 100 berättelser om 700 år.
Västerbottens läns hingstavelsförening
1917-1933 Västerbottens läns hingstavelsförening
Närmare 40 år efter glastillverkningen avstannat i Strömbäck började Västerbottens läns hingstavelsförening arrendera området för uppfödning av hästar. Det var under den tiden som Stallet, som numera används för konferenser, uppfördes.
eines_fotoalbum_klassen
1955 Strömbäcks folkhögskola ser dagens ljus
I början av 1950-talet köptes området av EFS i Västerbotten. Efter restaurering av den befintliga bebyggelsen samt omfattande nybyggnation ägde invigningen av Strömbäcks folkhögskola rum den 15 oktober 1955. På plats fanns då 45 ivriga elever. En av dessa hette Eine Lindqvist. Klicka här för att läsa om hur hon minns sin tid på skolan.