RÖSTER OM MA
När jag tänker efter så går det inte en dag utan att jag använder den grund jag fick av utbildningen.
Förutsättningarna och lärarna du får borde göra valet av MA självklart.
Förutsättningarna och lärarna du får borde göra valet av MA självklart.
Jag kunde inte ha valt att börja min resa på en bättre utbildning och plats än MA på Strömbäck. Både som yrkesverksam och som människa. Lärarna är (utöver fina och roliga människor), experter och proffs på sina områden,
och vill alltid med passion för musikteater som konstform, maximera din utveckling och potential. På MA finns alla förutsättningar, resten är upp till dig och ditt pannben!
-Markus Lindberg
Markus studerade på musikalakademien 2016–2019 och har sedan sin examen varit verksam i ett flertal professionella sammanhang, bland andra ’Titanic’ på Wermland Opera och ’En Kärlekshistoria’ av Astrid Lindgren tillsammans med Svenska Kammarorkestern och Lerbäcks Teater. Hösten 2024 gör Markus rollen som Dr. Pomatter i ’Waitress’ på SäffleOperan.
Jag gick på MA 2000 – 2002, i den allra första klassen, och har sen dess arbetat heltid med underhållning på scen i musikaler och shower, skapat och producerat barn- & familjeunderhållning till hotelresorts och kryssningsfartyg, synts i tv-program och medverkat i spel- och reklamfilmer, både här i Sverige, runt i Europa och i Thailand. Att år efter år arbeta med och göra precis det jag drömde om under utbildningen är utdelningen av hårt arbete och envishet. Och SOM det är värt det, för vill du så går det!
Mdm Thernadier i Les Miserables på Aarhus teater, Trish i Kinky boots på Det Ny Teater och Shirley i Priscilla Queen of the desert på Göta Lejon är top 3 roligast i min musikalkarriär hittills. Kuriosa: Shirley fick jag efter att ha ringt upp producenten, då jag först inte blivit kallad till audition, och efter samtalet blivit ombedd att skicka in en selftape. Troligtvis är jag den första i Sverige som fick jobb så, menar producenten, då detta skedde 2011!
MA lockade för det första för att det bara går en klass och att den består av få elever. Det betyder att lärarna har fullt fokus på dig och din artistiska utveckling. För det andra det nära samarbetet med Royal Academy of music i London med täta besök av renommerade MD’s, koreografer och sångcoacher. Men framförallt synsättet att utbilda solister med samma bredd som ensemblemedlemmen i en musikal måste ha. Musikalakademien var det självklara valet av utbildning för mig. Så självklart att jag inte sökte till någon annan skola, jag skulle bara gå där. Gör det du med!
RÖSTER FRÅN BRANCHEN
I have been involved with this innovative course since its founder Leif Edberg first asked me to advise him-based on my experience of sitting up a course myself at the Royal Academy of Music London.
Over the years several students from this course have continued to study for an additional year at the RAM on what is now a Masters degree.
I have seen the results and standard of the training they received when they arrived in London and was aware of the very good standard they had achieved at Strömbäck.
Now under the leadership of Johanna Edlund and her core team of experienced professional teachers I see the course driven with same
passion and commitment to excellence. I continue to be interested in the course and indeed some of us connected with the Ram visit from time to time. I would not hesitate to recommend this training as an excellent preparation for a professional performer.
Over the years since the very start of the Musical Theatre Course at Umea, I have had the great pleasure of working with the students on scenes from musicals, either for a few weeks at Stromback or sometimes in London, during one of their two-week visits to see London theatre.
I have always found the students healthily ambitious, keen to work, open to try out new ideas and aware of what they should be aiming for next in their training. I have huge admiration for the faculty and their ethos. Each student is treated as an individual, and receives a lot of one-to-one attention.
At the same time he or she has the opportunity to be part of a strong group of skilled young performers who are encouraged to work together as a company, and even celebrate one anothers’ achievements! I am thrilled to hear of the professional success of alumni from this course, and very pleased to have been a small part of their training.
Jag har haft nöjet att arbeta med studenter och personal från Musikalakademien i Strömbäck, senast med en gemensam julkonsert på Norrlandsoperan 2019. Hög ambition, ansvarstagande och arbetsglädje i kombination med stor nyfikenhet, talang och framtidstro kännetecknar denna unika utbildning för morgondagens artister.
Jag har vid mina olika möten med Musikalakademien upplevt att undervisningen håller mycket hög klass med en professionell och engagerad lärarkår samt motiverade elever. Efter genomgången utbildning känns eleverna väl rustade att ta sig an en mängd olika uppdrag vad gäller sång, dans och teater.
RÖSTER FRÅN ALUMNER
Jag upplevde utbildningen på Musikalakademien som generös med mycket enskild undervisningstid och skräddarsydda upplägg för var och en. Ingenting lämnas åt slumpen! Lärarna besitter en otrolig kompetens inom sitt område och jag är djupt imponerad av det engagemang de visar varje elev. Du blir verkligen sedd, utmanad och stöttad under din resa!
Undervisningsformen (och levnadsformen för den som väljer att bo på skolan) ger klassen förutsättning att bli tätt sammansvetsad. Det läggs mycket vikt vid att lyfta och lära av varandra, en mentalitet som jag tycker är värd att betona, inte minst i denna bransch.
Jag kommer från Finland där det bara finns en musikalutbildning och eftersom jag kunde svenska bestämde jag mig för att vända blicken mot väst. Musikalakademien var en av skolorna jag sökte till och som tur kom jag in från reservlistan. Det var det bästa som hade hänt mig på länge!
Jag visste inte så mycket om utbildningen innan jag började. Men känslan som jag hade fått under auditionhelgen var: här tas musikteater på största allvar. Äntligen, folk som är lika passionerade som jag, över just musikal!
Jag har jobbat med tre olika musikalproduktioner i Finland sedan jag började på MA. Rollen som Sophie i ”Mamma Mia!” fick jag genom en öppen audition efter att ha pluggat på Musikalakademien i ett år. (Och jag lovar: det säger mer om utbildningen än om mig, jag kom ju in som reserv!)
Tack vare Musikalakademien har jag blivit en hållbar musikalartist och en bra kollega. Jag är fortfarande nyfiken på att lära mig mer – det kanske du också är? Missa inte din chans att få den mest hållbara och inspirerande musikalutbildningen i Norden. Sök till Musikalakademien!
När jag tänker efter så går det inte en dag utan att jag använder den grund jag fick av utbildningen.
Jag jobbade som snickare och hade aldrig gått någon form av utbildning inom sång, dans eller teater så allt kändes som en läskig dröm. Jag hade länge haft just det, en dröm om att kanske en dag få testa på musikal.
Tryggheten som alla lärarna och klasskompisarna gav gjorde att mina år på Musikalakademien blev bland det roligaste jag gjort. Att få skratta, gråta och svettas tillsammans varje dag på skolan gör att man kommer varandra väldigt nära och de relationer som skapades på Strömbäck kommer jag bära med mig hela livet.
Nu jobbar jag som skådespelare på Västerbottensteatern där jag snart jobbat i 10 år och när jag tänker efter så går det inte en dag utan att jag använder den grund jag fick av utbildningen.
Hej du som funderar på att söka till MA!
Jag tog examen 2012 och har sedan dess jobbat i många musikalproduktioner runtom i Sverige. Hair på Göteborgsoperan, Såsom i Himmelen på Oscarsteatern och nu Sound of music på Stockholms Stadsteater, för att nämna några favorituppsättningar.
Jag minns fortfarande hur det var när jag började på MA och fick möta platsen, lärarna och eleverna första gången. Jag kände ett otroligt starkt ”här vill jag vara”. Under mina år på skolan fick jag sedan verktyg som jag fortfarande, nio år senare, använder i mitt yrke dagligen.
Alla lärare på MA är toppklass, både i sina kompetenser och som medmänniskor. De pushar, lär och stöttar men också lever, skrattar och gråter med oss elever.
Att det bara går en klass åt gången gör dessutom att varje elev på MA får synas och höras. Du blir aldrig ”en i mängden” utan får massor av individanpassad vägledning, samtidigt som det förstås läggs stor fokus på arbete i ensemble.
Jag har aldrig varit så driven utav lust och kärlek till musikal som konstform, som under min tid på MA. Ba sök!
Redan på antagningsproven för Musikalakademien kände jag mig trygg och i säkra händer. Eleverna var trevliga och lärarna var superproffsiga och inbjudande! Dansprovet var opretentiöst och lustfyllt. Därför valde jag att starta min resa på just Musikalakademien.
Under min tid där fick jag utrymme att utvecklas, jag kände mig sedd, på en individuell nivå, och mina lärare hjälpte mig att stärka och bygga vidare på den kompetens och potential som jag hade. Jag fick chansen att jobba med olika musicaldirectors och regissörer, bland annat från London. Det kändes oerhört givande och stärkande. Aldrig tvekade jag på om jag befann mig på rätt plats.
Efter tolv år i branschen, en lång och fruktsam karriär i både London och Sverige, ser jag tillbaka på mina år på Musikalakademien med stor kärlek och omsorg. Det är unikt att få vara på en plats där man kan ägna sig helt åt sitt redskap omringad av expertis och resurser. En speciell shout-out till Johanna Edlund, en sånglärare och musikalexpert i världsklass. Sammanfattningsvis så var Musikalakademien den perfekta platsen att börja resan på.
Till Musikalakademieklassen 2010-2012 kom jag nervös, rädd och framförallt helt ny inom musikal – och dansområdet. Blev på Musikalakademien omfamnad med öppna armar och jag började med hjälp av den kunskap och expertis som lärarna besitter, sakta men säkert arbeta fram mig som artist.
Efter mina två år följde dansutbildning som ledde till att ännu fler dörrar öppnades. Landade efter utbildningen mitt första stora musikaljobb i Spelman på taket på Malmöoperan och har sedan även gjort West side, Oliver och Cabaret på Göteborgsoperan! Jag har även fått dansa på tv, koreograferat till film, gjort reklam och sjungit i diverse sammanhang.
I underhållningsvärlden är varje dag ett äventyr och hade det inte varit för Musikalakademien hade jag aldrig fått göra det jag gör och samtidigt möta alla fantastiska människor jag fått möta på vägen. En fantastiskt rolig väg som jag är privilegerad att få utforska och hoppas få fortsätta göra en lång tid framöver! Tack Musikalakademien!
Jag kom till Musikalakademien 2014 med spretig kunskap och en hunger för scenkonst. Musikal var något länge jag drömt om att en dag kunna arbeta med men jag var nyfiken på allt, hela maskinen. Musikalakademien med dess eminenta pedagoger lärde mig disciplin, vikten av självkännedom och framförallt att alltid utgå från mig själv.
Många som vill arbeta som musikalartister drömmer om de stora scenerna, och det har väl jag också gjort i perioder men när jag landat i mig själv och utgått från vem jag är och vad jag vill med min scenkonst så hamnade jag på landet i en liten ort med behov av ett bredare kulturellt utbud, både för utövare och publik. Här startade jag och min livskamrat “Rättviks Kultursällskap” som skapar semi-professionella produktioner med stort fokus på den engagerande scenkonsten där vi öppnar upp för deltagande i just hela maskinen, alla uttryck och hantverk i en produktion.
Vi är tre stycken som arbetar med och driver föreningen, med allt vad det innebär. Min största uppgift är kostym, mask och rekvisita. Jag har fortbildat mig genom vikariat på teatrar samt en stor dos intresse och jävlar anamma.
Ibland står jag på scen och ibland gör jag bokföring.
Mitt kall är inte att äntra de stora scenerna och få en stjärna på Broadway, mitt kall är att sprida scenkonst och göra den tillgänglig för alla och påvisa dess förmåga att förena.
Du kan alltså genom din utbildning på MA få verktyg som gör dig till en professionell, disciplinerad, hållbar artist. Du kan bli en arbetsgivare med bred kunskap inom området och du får utrymme att hitta din alldeles egna väg inom allt vad scenkonst innebär med många användbara verktyg i bagaget och fantastiska pedagoger och människor som finns kvar som mentorer även efter examen. En utbildning helt klart värd allt svett och alla timmar i övningsrum, utan tvekan!
Johanna och Sara finns alltid där med sin utmärkta expertis och kunskap inom branschen för att ge en alla verktyg man behöver för att nå sin fulla potential. MA har gjort mig otroligt driven i att alltid ta varje chans jag har till att bli konstant bättre. En svår disciplin som jag jobbade på flitigt när jag gick på utbildningen.
Tack vare allt hårt slit, MA och deras samarbete med Västerbottensteatern har jag knutit fina kontakter och fått jobb i deras uppsättningar “Wendy & Peter Pan” och “Spelman På Taket”. Något som jag är otroligt tacksam för!
Min tid MA är något som jag minns med stor värme. Något jag tror många av oss alumner gör. Så till dig som vill bli en fin kollega, en hållbar artist och en klokare människa så kan jag inte rekommendera Musikalakademien nog.
Redan på antagningsproven för Musikalakademien kände jag mig trygg och i säkra händer. Eleverna var trevliga och lärarna var superproffsiga och inbjudande! Dansprovet var opretentiöst och lustfyllt. Därför valde jag att starta min resa på just Musikalakademien.
Under min tid där fick jag utrymme att utvecklas, jag kände mig sedd, på en individuell nivå, och mina lärare hjälpte mig att stärka och bygga vidare på den kompetens och potential som jag hade. Jag fick chansen att jobba med olika musicaldirectors och regissörer, bland annat från London. Det kändes oerhört givande och stärkande. Aldrig tvekade jag på om jag befann mig på rätt plats.
Efter tolv år i branschen, en lång och fruktsam karriär i både London och Sverige, ser jag tillbaka på mina år på Musikalakademien med stor kärlek och omsorg. Det är unikt att få vara på en plats där man kan ägna sig helt åt sitt redskap omringad av expertis och resurser. En speciell shout-out till Johanna Edlund, en sånglärare och musikalexpert i världsklass. Sammanfattningsvis så var Musikalakademien den perfekta platsen att börja resan på.
Känslan att vara hemma. Att passa in. Att få gå i en klass med 16 andra som var precis lika intresserade av musikal som jag. Det är en känsla som jag aldrig kommer att glömma.
Jag kommer så väl ihåg de första dagarna på MA. Inte i detalj exakt vad vi gjorde, men känslan. Känslan att vara hemma. Att passa in. Att få gå i en klass med 16 andra som var precis lika intresserade av musikal som jag. Det är en känsla som jag aldrig kommer att glömma.
Jag lärde mig otroligt mycket under mina år på MA, inte bara inom musikalens discipliner, utan minst lika mycket om mig själv. Jag hann vara både mitt sämsta och mitt bästa jag, och är övertygad om att jag kom ut på andra sidan som en bättre version av mig själv.
Det allra bästa med Musikalakademien är förmånen att där bara går en klass åt gången, vilket ger stort utrymme till individanpassad undervisning. På MA får man chansen att utveckla sig själv utan att bli stöpt i en förutbestämd form, samtidigt som stor vikt läggs vid att vara en bra ensemblemedlem.
Sedan min examen 2010 har jag gjort allt möjligt. Jag har jobbat som showartist, musikalartist, skådespelare, sjukhusclown och gjort scenkonstverk på Torneälvens is mitt i vintern. Nu senast har jag precis avslutat mitt första regiuppdrag där jag regisserade fem föreställningar på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby, där jag också jobbat som skådespelare sedan 2016. Jag är övertygad om att jag har min tid på MA att tacka för att jag kunnat jobba så brett och varierat. Jag har aldrig ångrat mitt val att studera på Musikalakademien och har oräkneliga fina minnen därifrån.