DANSLINJEN

– För dig som vill vidare inom dans

Se filmen om Danslinjen

NN

Utbildningen ges av Balettakademien Umeå

Utbildningen sker i Balettakademiens lokaler i centrala Umeå med deras välutbildade lärare.

NN

Bred utbildning

Med bas i balett, jazz och contemporary.

NN

Utvecklande

Oavsett vilken väg du vill ta med ditt konstnärskap får du möjlighet att under ett läsår fokusera helt på dans och din individuella utveckling inom den.

FAKTA OM UTBILDNINGEN

Danslinjen vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper inom dans. Du ges förutsättningar att utveckla dina tekniska färdigheter och ditt eget skapande.

Med basen i balett, jazz och contemporary ger våra erfarna pedagoger dig danstekniska och sceniska kunskaper för att kunna söka vidare till högre utbildningar. Förutom undervisning i dans innehåller utbildningen även improvisation/komposition, sceniska projekt, dansteori och mental träning. Allt för att du ska kunna utvecklas danstekniskt så långt som möjligt och förstärka ditt personliga uttryck som dansare.

I slutet av året genomförs också en större föreställning. Balettakademien Umeå har samarbete med professionella aktörer såsom Norrlandsoperan och Dans i Västerbotten, vilket ger stora möjligheter till workshops och gästundervisning.

Mål med utbildningen

Målet med utbildningen är att hjälpa dig som elev med din personliga utveckling tekniskt och sceniskt för att möjliggöra ett eget konstnärligt uttryck inom dans.

Efter utbildningen

Utbildningen har en bred grund som ger möjlighet att söka andra fördjupande dansutbildningar.

Har du frågor?

Tveka inte att höra av dig.

Jenny Sjöberg, kursföreståndare.
jenny.sjoberg@folkuniversitetet.se

Eller skicka ett mejl till: baumea@folkuniversitetet.se

UTBILDNINGENS LÄNGD: 1 år

STUDIETAKT: 100%

STARTDATUM: Augusti

STUDIESTÖD FRÅN CSN: Utbildningen är studiemedelsberättigad. Läs mer på csn.se

Antagning sker löpande via auditionsprocess där vi bedömer om du kommer kunna tillgodogöra dig utbildningen. Mer information om den processen får du efter att du sökt utbildningen.

Du måste vara minst 18 år för att söka och vara drogfri sedan en tid tillbaka.

Studerande på Danslinjen betalar en basavgift. Läsåret 2024/2025 är basavgiften 2270 kr per termin.

I basavgiften ingår bland annat olycksfallsförsäkring och skolgemensamma aktiviteter. Undervisningen i sig är kostnadsfri.

Prisjusteringar görs inför varje nytt läsår. Full terminsavgift tas ut även vid studieavbrott. Om särskilda skäl finns kan avgiften justeras, detta sker då i samråd med ansvarig kursföreståndare.

Prisuppgift för läsåret 2025/2026 kommer inom kort.

LÄSÅRET 2024/2025

2024-08-26 – 2024-12-18

2025-01-07 – 2025-06-05

LÄSÅRET 2025/2025

2025-08-25 – 2025-12-18
Uppehåll vecka 44.

2026-01-08 – 2026-06-04
Uppehåll vecka 10 och 14.

Urvalet görs löpande genom audition – digitalt eller på plats i Umeå. Mer information angående audition får du när du lämnat in din ansökan.

KURSINNEHÅLL DANSLINJEN

BALETT

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande färdigheter inom baletten gällande dess teknik och estetik med utgångspunkt ur Vaganovas metodik för grad ett och grad två. Målet är att deltagarna ska ha fått med sig en bred kroppskännedom där teknik, musikalitet, uttryck och självförtroende får samspela, samt få kännedom om vokabulär och få förståelse för balettens tradition i samverkan med och kontrast till samtida influenser.

Centralt innehåll

  • Balettens grundläggande teknik
  • Kroppens placering och hållning i relation till genren
  • Känsla för balettens estetik och formspråk med fokus på variation i
    rörelsekvalitet och ökad musikalitet
  • Vokabulär
  • Rörelseanalys

Metoder och arbetssätt
Genom att metodiskt varva teknik och dansanthet på olika sätt ska deltagarna få möjlighet att söka samspel i rörelse och konstnärligt uttryck. Med utgångspunkt i den egna kroppens förutsättningar arbetar vi repetitivt både vid stången och ute på golvet för att kunna implementera balettens teknik. Improvisation som ingång för att öva specifika färdigheter är ett återkommande inslag, liksom alternativa övningar som främjar styrka, rörlighet och uthållighet. Ämnet genomsyras av ett utforskande och nyfiket förhållningssätt där teoretiska inslag är en naturlig del av undervisningen.

JAZZ

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna kontinuerlig dansteknikträning inom jazzdansen och dess specifika formspråk. Genom att arbeta med jazzdansens grundpelare såsom fotarbete och isolering utvecklar vi vår styrka, smidighet och koordination. Eftersom jazzdans är nära kopplat till rytm och musik, syftar kursen också till att utveckla deltagarnas förmåga att lyssna på och tolka musikens rytm och struktur i sina rörelser. Målet är att deltagarna ska få en fördjupad förståelse för vad jazzdansen består av och utforska sitt eget personliga uttryck inom stilen.

Centralt innehåll

  • Teknikträning
  • Rytm- och isoleringsövningar
  • Improvisation
  • Koreografi

Metoder och arbetssätt
Deltagarna får träna jazzdans genom rena tekniska övningar och koreografier framför spegeln och över diagonalen, samt genom rytmövningar och improvisation. För att träna på isoleringar och koordination använder vi oss av Mattoxteknik. I kursen ingår flera olika scenframträdanden.

HIPHOP

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna kontinuerlig dansteknikträning inom hiphop och omfattar olika tekniker som tränar isolering, kroppskontroll, fotarbete och rytm. Eftersom hiphop är starkt förankrat i rytm och musik, är en viktig del av kursen att få möjlighet att utveckla sin förmåga att känna och tolka musikens struktur. Målet med kursen är att uppmuntra deltagarna att utforska sitt personliga uttryck genom både koreografi och improvisation.

Centralt innehåll

  • Teknikträning
  • Rytmarbete
  • Improvisation
  • Personligt uttryck

Metoder och arbetssätt
Genom att arbeta med olika tekniker samt improvisation såväl individuellt som i grupp får deltagarna möjlighet att stärka sitt självförtroende och utveckla sitt personliga uttryck.

CONTEMPORARY

Mål och Syfte
Contemporary kursen syftar till att utveckla grundläggande nutida och moderna danstekniker genom en kombination av teknikträning, improvisation och kreativt utforskande. Vi använder olika metoder som syftar tull att utvecklar kroppens rörelsemönster och öka medvetenheten om vikt, energi och riktning.

Centrala Innehåll

  • Utforskning av grundläggande tekniker inom modern och nutida dans,
    inklusive floorwork, release-teknik, svingar, spiraler samt arbete med tyngd, balans och flöde.
  • Musikalitet och genrens förhållningsätt till musik, ljud och tystnad.

Metoder
Metoder för arbetet är teknikträning, Koreografier och föreställningar samt reflektioner kring arbetet i par, grupp och individuellt. Vi arbetar i olika konstellationer såsom individuellt, i helgrupp och duos/trios för att bygga trygghet, kroppsmedvetenhet och samarbetsförmåga, vilket ger en helhetsförståelse av samtida dans och dess möjligheter.

DANSIMPROVISATION & KOMPOSITION

Mål och syfte
Kursen i dansimprovisation och komposition syftar till att ge deltagarna förståelse och praktiska färdigheter i att använda improvisation som verktyg inom dans både för sceniskt bruk, för att skapa koreografi och som metod för andra syften.

Kursen ska stödja deltagarnas förmåga att uttrycka sig konstnärligt och personligt genom rörelse, samt utveckla deras kreativitet och mod att utforska nya uttrycksmöjligheter. Kursen strävar efter att ge eleverna en trygg miljö där de kan experimentera med egna idéer, samtidigt som de lär sig att använda kompositions verktyg och strukturer för att skapa och analysera koreografi.

Centralt innehåll

  • Utforskning av olika aspekter som formar rörelse såsom tempo, tonus,
    storlek och duration.
  • Utforskning av olika förhållningssätt när vi rör på oss som att använda
    liknelser, metaforer.
  • Olika verktyg för komposition och improvisation med utgångspunkt i t.ex Laban, slumpen eller ABA.

Metoder
Metoder i kursen är övningar i improvisation både enskilt, tillsammans som grupp och kontaktimprovisation. Deltagarna får även öva på att skapa egna koreografier med hjälp av olika metoder enskilt och i grupp.

DANS & BRANSCH

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna en vidare förståelse för konst och kultur, både som kulturkonsument och som utövare, samt få större förståelse för hur den egna utbildningen relaterar till dansbranschen. Målet är att deltagarna ska få inblick i hur branschen fungerar genom att uppleva scenkonst, gå på studiebesök, ta del av föreläsningar samt i möten med verksamma scenkonstnärer.

Centralt innehåll

  • Ta del av scenkonstnärliga sammanhang, såsom att se föreställningar
  • Möten med professionellt verksamma
  • Studiebesök på institutioner och fria grupper
  • Dansanalys

Metoder och arbetssätt
Genom studiebesök, dansföreställningar, möten med professionella utövare och olika aktiviteter får deltagarna en unik möjlighet att utforska olika aspekter av konstnärligt skapande och karriärvägar inom dans och performance. På så sätt skapar vi oss en bild av hur dansbranschen ser ut idag och hur den samspelar med kulturbranschen i stort. Utöver att delta på studiebesök och aktiviteter utvecklar vi vår förmåga att analysera dans samtidigt som vi fyller på vår referensbank.

YOGA & KOMPLETTERANDE TRÄNING

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna en fördjupad förståelse för yoga som träningsform och hur den kan kombineras med dans och andra träningsformer för ökad styrka, rörlighet och mental balans. Målet är att deltagarna ska utveckla en ökad kroppskännedom och lära sig att lyssna på kroppens signaler.

Centralt innehåll

  • Grundläggande yogapositioner och andningstekniker
  • Styrketräning och rörlighetsövningar som komplement till dansträning
  • Återhämtning och stressreducering genom avslappning och mindfulness
  • Kroppskännedom och skadeförebyggande träning

Metoder och arbetssätt
Ämnet innehåller både teoretiska genomgångar och praktiska moment där deltagarna får utföra yogasekvenser, kompletterande styrke- och rörlighetsövningar samt avslappningsövningar. Genom reflektion och diskussioner kring individuella upplevelser och träningsupplägg skapas en djupare förståelse för sambandet mellan fysisk och mental träning.

ANATOMI & TRÄNINGSLÄRA

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande kunskaper i anatomi och träningslära för att förstå kroppens funktioner och träningsprinciper. Målet är att deltagarna ska kunna tillämpa denna kunskap för att skapa effektiva och säkra dansträningsupplägg.

Centralt innehåll

  • Grundläggande anatomi: muskler, skelett och leder
  • Rörelseanalys och biomekanik
  • Principer för att bygga muskelstyrka och rörlighet
  • Skadeförebyggande träning

Metoder och arbetssätt
Ämnet kombinerar teoretiska genomgångar med praktiska moment, såsom rörelseanalys av specifika dansövningar. Deltagarna arbetar individuellt och i grupp för att omsätta teoretisk kunskap i praktiska träningsupplägg och anpassa övningar efter olika behov.

Mental träning

Mål och syfte
Ämnets syfte är att ge deltagarna verktyg för att stärka sitt mentala välmående, öka sin stresstålighet och utveckla en positiv självbild. Målet är att deltagarna ska kunna använda mental träning för att nå personliga och professionella mål.

Centralt innehåll
Ämnets innehåll berör följande områden:

  • Målbildsträning och visualiseringstekniker
  • Självkännedom och självkänsla
  • Motivation och beteende
  • Fokus och koncentration

Metoder och arbetssätt
Ämnet varvar teori med praktiska övningar, såsom meditation, visualisering och reflektion. Genom individuella och gruppbaserade övningar får deltagarna utveckla personliga strategier för mental balans och måluppfyllelse.

KOST & NÄRINGSLÄRA

Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande kunskaper om kost och näring för att främja hälsa, prestation och välbefinnande. Målet är att deltagarna ska kunna göra informerade kostval och förstå hur näring påverkar kroppen och dess funktioner.

Centralt innehåll

  • Näringsämnenas funktioner: kolhydrater, fetter, proteiner, vitaminer och mineraler
  • Matens påverkan på prestation och återhämtning
  • Hälsosamma matvanor och kostens roll i förebyggande hälsa

Metoder och arbetssätt
Ämnet varvar teoretiska genomgångar med praktiska uppgifter och diskussioner. Deltagarna får möjlighet att arbeta i grupper och individuellt för att skapa och anpassa kostupplägg som möter olika behov och mål.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Danslinjen håller till i Balettakademienes lokaler i centrala Umeå.

Adress:
Nygatan 43
903 30 Umeå

Det finns möjlighet att bo på Strömbäcks internat i mån av ledig plats. Läs mer om att bo på skolan.

VI SOM JOBBAR PÅ DANSLINJEN

Danslinjen Balettakademien - Jenny Sjöberg, kursföreståndare
JENNY SJÖBERG
Kursföreståndare

Jenny kommer ursprungligen från Umeå och har dansat under hela sin uppväxt. Tanken på att ha dansen som sitt yrke tog sin fart 1987 då hon tog sig in på Umeås första dansgymnasium. Det ledde vidare till studier på Balettakademins yrkesdansarutbildning där hon tog sin examen 1993.

1996 vände hon hem till Umeå och har sedan dess jobbat som danspedagog på Dansforum som bytte namn till Balettakademien 2002 och samtidigt frilansat som dansare. 

Jenny är sedan 2024 verksamhetsledare för Balettakademien och kursansvarig för Danslinjen.

Sara Mörk - Danslärare på Balettakademien i Umeå
SARA MÖRK
Danslärare på Balettakademien

Bördig från Mora, började sin dansresa som barn i Våmhus folkdanslag. Numera alumn från Ämneslärarprogrammet i Modern/ nutida dans och Koreografi vid Stockholms Konstnärliga Högskola.

Sara har tidigare även utbildat sig i Stockholm och New York och frilansat som dansare, performance artist, koreograf och undervisat i dans på b.la Kulturskolan och Fryshusets gymnasium.

Sara arbetar sedan hösten 2023 med Danslinjen där hon undervisar i Contemporary samt Improvisation och Komposition. I sin konstnärliga och pedagogiska praktik är hon intresserad av mellanmänsklig kontakt och empati, vilket även speglas i hennes undervisning.

Sara Isaxon - Danslärare på Balettakademien i Umeå
SAGA ISAXON
Danslärare på Balettakademien

Saga Isaxon är danslinjens jazzlärare och mentor. Hon är född och uppvuxen i Umeå där hon tog sina första danssteg på Umeå Dansskola som 4-åring.

Hon gick senare dansprogrammet på Midgårdskolan och valde efter några år som lärare på Balettakademien Umeå att plugga vidare.

Saga har idag en ämneslärarexamen i dans via Musikhögskolan (LTU) och återvände till Balettakademien Umeå hösten 2020. Hon undervisar främst i jazz och hiphop på Danslinjen och Balettakademiens kurser samt samarbetar med Midgårdskolan och Umeå Universitet.

Saga är fortbildad inom Mattox-teknik och har utöver undervisningen medverkat i tvproduktioner för SVT och Pantamera.

Emelie Boman - Danslärare på Balettakademien
EMELIE BOMAN
Danslärare på Balettakademien

Emelie Boman är utbildad vid Stockholms konstnärliga högskola där hon tog sin kandidatexamen i danspedagogik 2011. Senare vidareutbildad till ämneslärare i dans 2017. Hon har även studerat Media vid Umeå Universitet och Manusskrivning vid Luleå Tekniska Universitet.

Utöver detta har hon även studerat Idrottsmedicin och har genomgått
grundutbildning i Yoga. Med över ett decenniums erfarenhet som frilansande dansare, koreograf och regissör har Emelie varit en aktiv del av både den nationella och internationella dansscenen.

Hon har arbetat med en mängd olika projekt och uppträtt i olika sammanhang, inklusive dansföreställningar, reklam, musikvideor och evenemang. Har bland annat jobbat med koreografen Ludvig Daae och regissören Victor Lindgren. Sedan 2022 jobbar hon deltid på Balettakademien Umeå och kombinerar detta med sin egen verksamhet.

Som en etablerad konstnär har Emelie skapat flera egna produktioner, inklusive sceniska föreställningar och dansfilmer. Hennes kortfilm Svartöga har vunnit priser utomlands och visats på olika filmfestivaler runt om i världen. Det senaste tillskottet till hennes repertoar är BUBBLAN, ett interaktivt utomhusverk för barn med premiär på Norrlandsoperan våren 2024.

Emelie har genom åren delat med sig av sin passion genom undervisning på alla nivåer, från barn till vuxna, och i olika sammanhang såsom grundskola, gymnasium och universitet. Hon håller kontinuerligt i fortbildning för professionella utövare.

I sin roll som huvudlärare i balett på danslinjen fokuserar Emelie på att förmedla balettens grunder och estetik samtidigt som hon strävar efter att utveckla elevernas självreflekterande förmåga för fortsatt lärande. Vid årets slut ska eleven ha fått med sig en bred kroppskännedom där teknik, musikalitet, uttryck och självförtroende får samverka. Den traditionella balettens metodik varvas med utforskande och influenser från andra träningsformer.

I kursen “Dans och bransch” delar Emelie med sig av sin omfattande erfarenhet som frilansande konstnär och ger eleverna en vidare förståelse för konst och kultur samt insikter om hur det är att arbeta inom branschen. Genom studiebesök, dansföreställningar, möten med professionella utövare och olika aktiviteter får eleverna en unik möjlighet att utforska olika aspekter av konstnärligt skapande och karriärvägar inom dans och performance.

Lina Ahlström - Danslärare på Balettakademien i Umeå
LINA AHLSTRÖM
Danslärare på Balettakademien

Lina Ahlström är en engagerad och erfaren lärare som strävar efter att främja fysisk hälsa och mentalt välbefinnande hos sina elever. Med en bakgrund som både danslärare, leg. fysioterapeut och yogalärare erbjuder Lina en mångsidig kompetens som kombinerar konstnärlighet med vetenskaplig anatomisk kunskap.

På danslinjen undervisar Lina i mental träning, anatomi, kost & näring samt yoga.

Efter att ha studerat Danshögskolans danspedagogutbildning i Stockholm mellan åren 1998-2001 arbetade Lina under många år som danslärare vid ett flertal olika skolor och företag, bland annat Viktor Rydberg gymnasium Jarlaplans estetiska program, Fryshusets gymnasium och Sollentuna kulturskola. Hon har även utbildat sig till yogalärare och undervisat ashtangayoga på Yogashala Stockholm.

2019 fortsatte Lina att fördjupa sina kunskaper genom att studera till fysioterapeut vid Umeå universitet, där hon tog examen år 2022. Som fysioterapeut har Lina bland annat jobbat inom primärvården, vilket har gett henne en bred erfarenhet av att arbeta med människors hälsa och välbefinnande på flera olika plan. Denna kombination av både konstnärlig utbildning och anatomisk expertis ger henne en god förmåga att förstå och stödja dansares behov.