Inga och Tjorven

“Folkhögskolan har
en annan stämning”

Inga är 17 år och en av tio deltagare som läser Allmän kurs på grundskolenivå på Strömbäcks folkhögskola. Till utbildningen kommer deltagare från hela landet, och skoldagen anpassas utifrån varje deltagares behov och förutsättningar.

När Inga flyttade från Skövde till internatet på Strömbäcks folkhögskola var det första gången hon flyttade hemifrån. Nu bor hon tillsammans med sju andra deltagare i ett av husen på skolområdet.

– Det är ganska mysigt att bo på internatet. Vissa vill umgås och sitter ofta i köket. Vill man vara för sig själv har vi våra rum.

För de som läser på grundskolenivå finns skolans socialpedagoger, Pia och Carina, som extra stöd på internatet.

– Pia och Carina är där från morgon till kväll. De hjälper till med allt ifrån skolarbete till att följa med och handla. Olika personer har olika behov av hjälp. Till exempel kan man få stöd om man mår dåligt.

En morgon på internatet börjar med väckning och frukost i huset. Sedan går gruppen över till skolbyggnaden. De dagar som skolhunden Tjorven arbetar möter hon deltagarna i entrén. Inga ler när Tjorven kommer på tal.

– Tjorven är gosig, social och bra på att känna av folk. Det känns som hon alltid kommer fram till rätt person i rätt stund. Hon känner om man är trött eller nere.

Istället för lektioner arbetar deltagarna med individanpassade arbetspass. Inga tycker att det finns flera fördelar med att skoldagen anpassas utifrån individen.

– Vi är fria att arbeta med det vi vill och ta den tiden vi behöver. Jag måste inte vänta på andra, eller känna att jag är efter. Alla kan jobba i sin egen takt.

På fritiden hittar Inga ro för återhämtning på internatet. Hon har även fått tillgång till skolans musikrum där hon kan sjunga och spela piano. Hon är aktiv i SSU och besöker regelbundet deras lokaler i stan.

När Inga jämför att studera på folkhögskola med hennes tidigare skolgång så tycker hon att det är annorlunda.

– Vi har bra lärare och jag har bra relationer med mina klasskompisar. Det märks att alla som är på folkhögskolan är här frivilligt. Det ger en annan stämning.

Grundskola på folkhögskola

ALLMÄN KURS FOKUS GRUNDSKOLENIVÅ

Ett alternativ för dig som inte har gått klart grundskolan. Här finns stora möjligheter att anpassa skoldagen utifrån dina behov.
> Läs mer om utbildningen här

Inga går Allmän kurs fokus på grundskolenivåINGA

Ålder: 17 år
Studerar: Allmän kurs fokus grundskolenivå
Bor: På skolans internat
Intressen: Musik och att baka. Sjunger och spelar lite piano.
I framtiden: Vill studera musik och opera.
– Jag såg MacBeth på Norrlandsoperan för en månad sen, det var fantastiskt!

Det märks att alla som är på folkhögskolan är här frivilligt.