Vårens stora projekt för Musikalakademien

Musikalakademiens stora projekt i vår har varit att återskapa och framföra scener ur den klassiska musikalen West Side Story. Redovisningen skedde inför deltagare och personal på skolan och det blev en stor succé!

Läsår 1 avslutas med kursen Scener ur musikal. Klassen har tillsammans arbetat med scener ur det klassiska musikalverket West Side Story. Kursens mål är att studenten i praktiskt utförande övar sina färdigheter i musikalrollgestaltning. Studenten skall i det praktiska repetitionsarbetet arbeta med- och utmana sig själv i de grundläggande tekniker som gåtts igenom under läsåret; vokalt, röst, instrumentet, i rörelse, dans och i skådespelarteknik. Kursen ska ge studenten möjlighet att ta med sina arbetsverktyg in i musikalens uttrycksform. Studenten ska också använda sin förmåga till analys och tolkning av material i sitt arbete med rollgestaltning.

Klicka dig vidare på knappen här nedan för att se massor av fina bilder från redovisningen.

OM WEST SIDE STORY

West Side Story är en framgångsrik Broadway-musikal från 1957 och är en berättelse om ungdomlig kärlek och gängrivalitet i 50-talets New York. Historien inspireras av den klassiska berättelsen om Romeo och Julia av William Shakespeare.