Utbildningen sker i Balettakademiens lokaler i centrala Umeå med deras välutbildade lärare. Du har möjlighet att delta på deras övriga kvällskurser gratis (i mån av plats) samt boka och nyttja lokalerna.
Med bas i balett, jazz och contemporary. Utöver dansundervisning ingår improvisation, komposition, sceniska projekt, dansteori, kost och näringslära, yoga, mental träning och individuell coaching.
Oavsett vilken väg du vill ta med ditt konstnärskap får du möjlighet att under ett läsår fokusera helt på dans och din individuella utveckling inom den.
FAKTA OM UTBILDNINGEN
Med fokus på att skapa en stark grund i balett, jazz och contemporary ger Balettakademiens erfarna lärare dig verktyg att utveckla och förbättra både din teknik och ditt sceniska uttryck. Oavsett om du vill satsa på vidare studier inom dans eller fördjupa din personliga utveckling som dansare, är denna utbildning ett perfekt val.
Utöver dansundervisning ingår improvisation, komposition, sceniska projekt, dansteori, kost och näringslära, yoga, mental träning och individuell coaching. Dessa delar är utformade för att hjälpa dig nå din maximala potential som dansare och stärka ditt personliga uttryck på flera plan.
Balettakademiens lärare, med hög kompetens inom sina genrer, ser varje individ i gruppen. Lärare och deltagare har nära kontakt, och med regelbundna avstämningar ser de till att du blir uppmärksammad, får vara med och påverka, och får stöd som passar just dig.
Balettakademien Umeå har ett starkt nätverk lokalt och samarbetar med aktörer som Norrlandsoperan och Dans i Västerbotten. Detta öppnar dörrar till inspirerande workshops, gästlärare och möjligheten att se föreställningar utan kostnad för deltagarna på utbildningen. Samarbetet ger utbildningen en verklighetsförankrad insyn i branschen och en fantastisk möjlighet att möta yrkesverksamma experter inom olika scenkonstområden.
Deltagare på Danslinjen kan dessutom, i mån av plats, delta gratis i Balettakademiens kurser på kvällstid (i mån av plats) och har förmånen att nyttja och boka danssalar när helst de är lediga för eget kreativt arbete.
Mål med utbildningen
Efter utbildningen
Utbildningen har en bred grund som ger dig, som vill vidare inom dans, goda förutsättningar att söka andra fördjupande dansutbildningar.
Har du frågor?
Tveka inte att höra av dig.
Jenny Sjöberg, kursföreståndare.
jenny.sjoberg@folkuniversitetet.se
Eller skicka ett mejl till: baumea@folkuniversitetet.se
UTBILDNINGENS LÄNGD: 1 år
STUDIETAKT: 100%
STARTDATUM: Augusti
UTBILDNINGSORT: Centrala Umeå
STUDIESTÖD FRÅN CSN: Utbildningen är studiemedelsberättigad. Läs mer på csn.se
Antagning sker löpande via auditionsprocess där vi bedömer om du kommer kunna tillgodogöra dig utbildningen. Mer information om den processen får du efter att du sökt utbildningen.
Du måste vara minst 18 år för att söka och vara drogfri sedan en tid tillbaka.
Studerande på Danslinjen betalar en basavgift. Läsåret 2025/2026 är basavgiften 2300 kr per termin.
I basavgiften ingår bland annat olycksfallsförsäkring och skolgemensamma aktiviteter. Undervisningen i sig är kostnadsfri.
Prisjusteringar görs inför varje nytt läsår. Full terminsavgift tas ut även vid studieavbrott. Om särskilda skäl finns kan avgiften justeras, detta sker då i samråd med ansvarig kursföreståndare.
LÄSÅRET 2025/2026
2025-08-25 – 2025-12-18
Uppehåll vecka 44.
2026-01-08 – 2026-06-04
Uppehåll vecka 10 och 14.
Urvalet görs löpande genom audition – digitalt eller på plats i Umeå. Mer information angående audition får du när du lämnat in din ansökan.
Camilla från Umeå gick Danslinjens ettåriga utbildning och idag studerar hon kandidatprogrammet i danspedagogik på Stockholms konstnärliga högskola.
SÖK TILL DANSLINJEN
Ansökan och audition
Först skickar du in en intresseanmälan där du anger ifall du vill genomföra audition digitalt eller på plats i Umeå. Intresseanmälan skickas in senast 27 april.
Därefter kommer du få mer information om hur din audition kommer att gå till. Gör du din audition digitalt lämnar du in ansökan med audition senast 19 maj. Audition på plats på Balettakademien i Umeå sker den 26 maj.
Antagningsbesked
Det slutliga antagningsbeskedet skickas ut via epost den 4 juni. Du har till 13 juni på dig att svara på beskedet. Om du inte har möjlighet att lämna besked innan 13 juni ber vi dig höra av dig, så för vi en dialog kring detta.
Sen ansökan
Efter sista ansökningsdag finns det möjlighet att göra en sen ansökan, förutsatt att det finns lediga platser på utbildningen.
VIKTIGA DATUM 2025
SISTA ANSÖKNINGSDAG
Skicka in en ansökan/intresseanmälan för att få mer information om din audition.
DIGITAL AUDITION
Du som gör din audition digitalt skickar in den senast detta datum.
AUDITION PÅ PLATS (ändrat datum)
Audition på plats på Balettakademien i Umeå.
> Hitta till Balettakademien i Umeå
ANTAGNINGSBESKED
Senast denna dag får du ditt antagningsbesked med svarskrav via epost.
SISTA SVARSDAG
Sista dagen att tacka ja eller nej till den erbjudna platsen.
KURSINNEHÅLL DANSLINJEN
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande färdigheter inom baletten gällande dess teknik och estetik med utgångspunkt ur Vaganovas metodik för grad ett och grad två. Målet är att deltagarna ska ha fått med sig en bred kroppskännedom där teknik, musikalitet, uttryck och självförtroende får samspela, samt få kännedom om vokabulär och få förståelse för balettens tradition i samverkan med och kontrast till samtida influenser.
Centralt innehåll
- Balettens grundläggande teknik
- Kroppens placering och hållning i relation till genren
- Känsla för balettens estetik och formspråk med fokus på variation i
rörelsekvalitet och ökad musikalitet - Vokabulär
- Rörelseanalys
Metoder och arbetssätt
Genom att metodiskt varva teknik och dansanthet på olika sätt ska deltagarna få möjlighet att söka samspel i rörelse och konstnärligt uttryck. Med utgångspunkt i den egna kroppens förutsättningar arbetar vi repetitivt både vid stången och ute på golvet för att kunna implementera balettens teknik. Improvisation som ingång för att öva specifika färdigheter är ett återkommande inslag, liksom alternativa övningar som främjar styrka, rörlighet och uthållighet. Ämnet genomsyras av ett utforskande och nyfiket förhållningssätt där teoretiska inslag är en naturlig del av undervisningen.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna kontinuerlig dansteknikträning inom jazzdansen och dess specifika formspråk. Genom att arbeta med jazzdansens grundpelare såsom fotarbete och isolering utvecklar vi vår styrka, smidighet och koordination. Eftersom jazzdans är nära kopplat till rytm och musik, syftar kursen också till att utveckla deltagarnas förmåga att lyssna på och tolka musikens rytm och struktur i sina rörelser. Målet är att deltagarna ska få en fördjupad förståelse för vad jazzdansen består av och utforska sitt eget personliga uttryck inom stilen.
Centralt innehåll
- Teknikträning
- Rytm- och isoleringsövningar
- Improvisation
- Koreografi
Metoder och arbetssätt
Deltagarna får träna jazzdans genom rena tekniska övningar och koreografier framför spegeln och över diagonalen, samt genom rytmövningar och improvisation. För att träna på isoleringar och koordination använder vi oss av Mattoxteknik. I kursen ingår flera olika scenframträdanden.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna kontinuerlig dansteknikträning inom hiphop och omfattar olika tekniker som tränar isolering, kroppskontroll, fotarbete och rytm. Eftersom hiphop är starkt förankrat i rytm och musik, är en viktig del av kursen att få möjlighet att utveckla sin förmåga att känna och tolka musikens struktur. Målet med kursen är att uppmuntra deltagarna att utforska sitt personliga uttryck genom både koreografi och improvisation.
Centralt innehåll
- Teknikträning
- Rytmarbete
- Improvisation
- Personligt uttryck
Metoder och arbetssätt
Genom att arbeta med olika tekniker samt improvisation såväl individuellt som i grupp får deltagarna möjlighet att stärka sitt självförtroende och utveckla sitt personliga uttryck.
Mål och Syfte
Contemporary kursen syftar till att utveckla grundläggande nutida och moderna danstekniker genom en kombination av teknikträning, improvisation och kreativt utforskande. Vi använder olika metoder som syftar tull att utvecklar kroppens rörelsemönster och öka medvetenheten om vikt, energi och riktning.
Centrala Innehåll
- Utforskning av grundläggande tekniker inom modern och nutida dans,
inklusive floorwork, release-teknik, svingar, spiraler samt arbete med tyngd, balans och flöde. - Musikalitet och genrens förhållningsätt till musik, ljud och tystnad.
Metoder
Metoder för arbetet är teknikträning, Koreografier och föreställningar samt reflektioner kring arbetet i par, grupp och individuellt. Vi arbetar i olika konstellationer såsom individuellt, i helgrupp och duos/trios för att bygga trygghet, kroppsmedvetenhet och samarbetsförmåga, vilket ger en helhetsförståelse av samtida dans och dess möjligheter.
Mål och syfte
Kursen i dansimprovisation och komposition syftar till att ge deltagarna förståelse och praktiska färdigheter i att använda improvisation som verktyg inom dans både för sceniskt bruk, för att skapa koreografi och som metod för andra syften.
Kursen ska stödja deltagarnas förmåga att uttrycka sig konstnärligt och personligt genom rörelse, samt utveckla deras kreativitet och mod att utforska nya uttrycksmöjligheter. Kursen strävar efter att ge eleverna en trygg miljö där de kan experimentera med egna idéer, samtidigt som de lär sig att använda kompositions verktyg och strukturer för att skapa och analysera koreografi.
Centralt innehåll
- Utforskning av olika aspekter som formar rörelse såsom tempo, tonus,
storlek och duration. - Utforskning av olika förhållningssätt när vi rör på oss som att använda
liknelser, metaforer. - Olika verktyg för komposition och improvisation med utgångspunkt i t.ex Laban, slumpen eller ABA.
Metoder
Metoder i kursen är övningar i improvisation både enskilt, tillsammans som grupp och kontaktimprovisation. Deltagarna får även öva på att skapa egna koreografier med hjälp av olika metoder enskilt och i grupp.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna en vidare förståelse för konst och kultur, både som kulturkonsument och som utövare, samt få större förståelse för hur den egna utbildningen relaterar till dansbranschen. Målet är att deltagarna ska få inblick i hur branschen fungerar genom att uppleva scenkonst, gå på studiebesök, ta del av föreläsningar samt i möten med verksamma scenkonstnärer.
Centralt innehåll
- Ta del av scenkonstnärliga sammanhang, såsom att se föreställningar
- Möten med professionellt verksamma
- Studiebesök på institutioner och fria grupper
- Dansanalys
Metoder och arbetssätt
Genom studiebesök, dansföreställningar, möten med professionella utövare och olika aktiviteter får deltagarna en unik möjlighet att utforska olika aspekter av konstnärligt skapande och karriärvägar inom dans och performance. På så sätt skapar vi oss en bild av hur dansbranschen ser ut idag och hur den samspelar med kulturbranschen i stort. Utöver att delta på studiebesök och aktiviteter utvecklar vi vår förmåga att analysera dans samtidigt som vi fyller på vår referensbank.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna en fördjupad förståelse för yoga som träningsform och hur den kan kombineras med dans och andra träningsformer för ökad styrka, rörlighet och mental balans. Målet är att deltagarna ska utveckla en ökad kroppskännedom och lära sig att lyssna på kroppens signaler.
Centralt innehåll
- Grundläggande yogapositioner och andningstekniker
- Styrketräning och rörlighetsövningar som komplement till dansträning
- Återhämtning och stressreducering genom avslappning och mindfulness
- Kroppskännedom och skadeförebyggande träning
Metoder och arbetssätt
Ämnet innehåller både teoretiska genomgångar och praktiska moment där deltagarna får utföra yogasekvenser, kompletterande styrke- och rörlighetsövningar samt avslappningsövningar. Genom reflektion och diskussioner kring individuella upplevelser och träningsupplägg skapas en djupare förståelse för sambandet mellan fysisk och mental träning.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande kunskaper i anatomi och träningslära för att förstå kroppens funktioner och träningsprinciper. Målet är att deltagarna ska kunna tillämpa denna kunskap för att skapa effektiva och säkra dansträningsupplägg.
Centralt innehåll
- Grundläggande anatomi: muskler, skelett och leder
- Rörelseanalys och biomekanik
- Principer för att bygga muskelstyrka och rörlighet
- Skadeförebyggande träning
Metoder och arbetssätt
Ämnet kombinerar teoretiska genomgångar med praktiska moment, såsom rörelseanalys av specifika dansövningar. Deltagarna arbetar individuellt och i grupp för att omsätta teoretisk kunskap i praktiska träningsupplägg och anpassa övningar efter olika behov.
Mål och syfte
Ämnets syfte är att ge deltagarna verktyg för att stärka sitt mentala välmående, öka sin stresstålighet och utveckla en positiv självbild. Målet är att deltagarna ska kunna använda mental träning för att nå personliga och professionella mål.
Centralt innehåll
Ämnets innehåll berör följande områden:
- Målbildsträning och visualiseringstekniker
- Självkännedom och självkänsla
- Motivation och beteende
- Fokus och koncentration
Metoder och arbetssätt
Ämnet varvar teori med praktiska övningar, såsom meditation, visualisering och reflektion. Genom individuella och gruppbaserade övningar får deltagarna utveckla personliga strategier för mental balans och måluppfyllelse.
Mål och syfte
Ämnet syftar till att ge deltagarna grundläggande kunskaper om kost och näring för att främja hälsa, prestation och välbefinnande. Målet är att deltagarna ska kunna göra informerade kostval och förstå hur näring påverkar kroppen och dess funktioner.
Centralt innehåll
- Näringsämnenas funktioner: kolhydrater, fetter, proteiner, vitaminer och mineraler
- Matens påverkan på prestation och återhämtning
- Hälsosamma matvanor och kostens roll i förebyggande hälsa
Metoder och arbetssätt
Ämnet varvar teoretiska genomgångar med praktiska uppgifter och diskussioner. Deltagarna får möjlighet att arbeta i grupper och individuellt för att skapa och anpassa kostupplägg som möter olika behov och mål.
VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
Danslinjen håller till i Balettakademienes lokaler i centrala Umeå.
Adress:
Nygatan 43
903 30 Umeå
Det finns möjlighet att bo på Strömbäcks internat i mån av ledig plats. Läs mer om att bo på skolan.
VI SOM JOBBAR PÅ DANSLINJEN
Jenny kommer ursprungligen från Umeå och har dansat under hela sin uppväxt. Tanken på att ha dansen som sitt yrke tog sin fart 1987 då hon tog sig in på Umeås första dansgymnasium. Det ledde vidare till studier på Balettakademins yrkesdansarutbildning där hon tog sin examen 1993.
1996 vände hon hem till Umeå och har sedan dess jobbat som danspedagog på Dansforum som bytte namn till Balettakademien 2002 och samtidigt frilansat som dansare.
Jenny är sedan 2024 verksamhetsledare för Balettakademien och kursansvarig för Danslinjen.
Alexandra inledde sin dansresa som barn i Umeå, där hon dansade på Dansforum, som senare blev Balettakademien. Under gymnasiet gick hon det estetiska programmet med dansinriktning vid Midgårdsskolan i Umeå. Detta ledde henne vidare till ett år på Balettakademiens yrkesförberedande danslinje i Stockholm. Därefter utbildade hon sig till professionell dansare vid Iwanson International School of Contemporary Dance i München, Tyskland, mellan 2006 och 2010.
Efter utbildningen arbetade Alexandra som danslärare och dansare i Tyskland fram till våren 2022. Samma höst återvände hon till Umeå och började undervisa vid Balettakademien.
Genom åren har Alexandra undervisat elever i alla åldrar och på alla olika nivåer. Hon undervisar främst i contemporary och jazz och brinner för att sprida dansens glädje. Att få följa sina elevers tekniska, kreativa och personliga utveckling ser hon som en stor inspiration. Med fokus på att hjälpa sina elever att hitta sin egen personliga stil och unika rörelsemönster, strävar hon också efter att ge dem en stabil teknisk grund att bygga vidare på.
Från och med våren 2025 undervisar Alexandra i contemporary på Danslinjen.
Saga Isaxon är danslinjens jazzlärare och mentor. Hon är född och uppvuxen i Umeå där hon tog sina första danssteg på Umeå Dansskola som 4-åring.
Hon gick senare dansprogrammet på Midgårdskolan och valde efter några år som lärare på Balettakademien Umeå att plugga vidare.
Saga har idag en ämneslärarexamen i dans via Musikhögskolan (LTU) och återvände till Balettakademien Umeå hösten 2020. Hon undervisar främst i jazz och hiphop på Danslinjen och Balettakademiens kurser samt samarbetar med Midgårdskolan och Umeå Universitet.
Saga är fortbildad inom Mattox-teknik och har utöver undervisningen medverkat i tvproduktioner för SVT och Pantamera.
Emelie Boman är utbildad vid Stockholms konstnärliga högskola där hon tog sin kandidatexamen i danspedagogik 2011. Senare vidareutbildad till ämneslärare i dans 2017. Hon har även studerat Media vid Umeå Universitet och Manusskrivning vid Luleå Tekniska Universitet.
Utöver detta har hon även studerat Idrottsmedicin och har genomgått
grundutbildning i Yoga. Med över ett decenniums erfarenhet som frilansande dansare, koreograf och regissör har Emelie varit en aktiv del av både den nationella och internationella dansscenen.
Hon har arbetat med en mängd olika projekt och uppträtt i olika sammanhang, inklusive dansföreställningar, reklam, musikvideor och evenemang. Har bland annat jobbat med koreografen Ludvig Daae och regissören Victor Lindgren. Sedan 2022 jobbar hon deltid på Balettakademien Umeå och kombinerar detta med sin egen verksamhet.
Som en etablerad konstnär har Emelie skapat flera egna produktioner, inklusive sceniska föreställningar och dansfilmer. Hennes kortfilm Svartöga har vunnit priser utomlands och visats på olika filmfestivaler runt om i världen. Det senaste tillskottet till hennes repertoar är BUBBLAN, ett interaktivt utomhusverk för barn med premiär på Norrlandsoperan våren 2024.
Emelie har genom åren delat med sig av sin passion genom undervisning på alla nivåer, från barn till vuxna, och i olika sammanhang såsom grundskola, gymnasium och universitet. Hon håller kontinuerligt i fortbildning för professionella utövare.
I sin roll som huvudlärare i balett på danslinjen fokuserar Emelie på att förmedla balettens grunder och estetik samtidigt som hon strävar efter att utveckla elevernas självreflekterande förmåga för fortsatt lärande. Vid årets slut ska eleven ha fått med sig en bred kroppskännedom där teknik, musikalitet, uttryck och självförtroende får samverka. Den traditionella balettens metodik varvas med utforskande och influenser från andra träningsformer.
I kursen “Dans och bransch” delar Emelie med sig av sin omfattande erfarenhet som frilansande konstnär och ger eleverna en vidare förståelse för konst och kultur samt insikter om hur det är att arbeta inom branschen. Genom studiebesök, dansföreställningar, möten med professionella utövare och olika aktiviteter får eleverna en unik möjlighet att utforska olika aspekter av konstnärligt skapande och karriärvägar inom dans och performance.
Lina Ahlström är en engagerad och erfaren lärare som strävar efter att främja fysisk hälsa och mentalt välbefinnande hos sina elever. Med en bakgrund som både danslärare, leg. fysioterapeut och yogalärare erbjuder Lina en mångsidig kompetens som kombinerar konstnärlighet med vetenskaplig anatomisk kunskap.
På danslinjen undervisar Lina i mental träning, anatomi, kost & näring samt yoga.
Efter att ha studerat Danshögskolans danspedagogutbildning i Stockholm mellan åren 1998-2001 arbetade Lina under många år som danslärare vid ett flertal olika skolor och företag, bland annat Viktor Rydberg gymnasium Jarlaplans estetiska program, Fryshusets gymnasium och Sollentuna kulturskola. Hon har även utbildat sig till yogalärare och undervisat ashtangayoga på Yogashala Stockholm.
2019 fortsatte Lina att fördjupa sina kunskaper genom att studera till fysioterapeut vid Umeå universitet, där hon tog examen år 2022. Som fysioterapeut har Lina bland annat jobbat inom primärvården, vilket har gett henne en bred erfarenhet av att arbeta med människors hälsa och välbefinnande på flera olika plan. Denna kombination av både konstnärlig utbildning och anatomisk expertis ger henne en god förmåga att förstå och stödja dansares behov.