TEATER + MAT

Lunch- och middagsteater med Sveriges gyllene era av underhållning, berättelser och underbar musik.

Föreställningarna spelades på Umeå folkets hus och Skellefteå kulturhus i november 2021.

Tillsammans med

PRESSKLIPP OM FÖRESTÄLLNINGEN

> Tillbaka till musikteaterns guldålder
VästerbottensKuriren, 9 nov 2021

Gyllene eran. Foto: Lena Lee

GYLLENE ERAN

Äventyret står och vinkar! Swing it, magistern! Se där, där är ju Hästen från Troja! Missa inte chansen att njuta av en måltid i sällskap med Karl Gerhard, Jules Sylvain, Alice Babs, Kar de Mumma, Ulla Billquist, Zarah Leander och många fler av våra allra största artistnamn.
Under 1930-, 40- och 50-talet bröts helt ny mark på våra revyscener och i radio. Humor och romantik varvades med skarp samhällssatir och ljuva sånger som blivit klassiker. Nu är det tredjeårsstudenterna vid Musikalakademien i Umeå som tar dig med på en resa genom en fantastisk tid i Sveriges gyllene era av underhållning.

Medverkande: Emil Lillkung, Oliver Bjurström, Heidi Laakso, Markus Vestersund, Louise Larka, André Vingård

SE FLER PROJEKT

Gyllene Eran

Sveriges gyllene era av scenisk musik och underhållning, presenterad av Musikalakademien.

Decemberkonsert

Julkonsert med Umeå Musiksällskap på Norrlandsoperan. Njut av välbekanta julsånger och musik från julfilmer och musikaler.

Nattexpressen

Musikalakademiens slutprojekt 2025 heter Nattexpressen och är ett nordiskt projekt över Kvarken som resulterar i en nyskriven musikal.

A grand week for singning

En lärorik vecka med gästlärare från London och Wales resulterade i A grand night for singing  som redovisades för inbjuden publik och blev en stor succé!

West Side Story

Vårens stora projekt för Musikalakademien, scener ur West Side Story, redovisades inför skolans deltagare och personal.

Wendy och Peter Pan

Nytt grepp på älskad klassiker blir fantasifullt äventyr fyllt med musik.

Level 7

En helt nyskriven musikal där Musikalakademien, Fritid för alla och Kulturverket har skrivit texter och musik.

Teater + mat: Knäpp upp

Kliv in i Povel Ramels fantastiska värld.

Teater + mat: Svenska ord

Hasse & Tage – en värld av revyer och filmer.

Teater + mat: Gyllene eran

Möt Sveriges gyllene era av underhållning, berättelser och underbar musik.

Sammankonst

En helt ny musikal, tillsammans med Kulturverket och Fritid för alla.

Vem ropar?

Julkalender på Instagram och konsert på Norrlandsoperans stora scen.

Relativitetsteorin

Nyskriven musikal av Neil Bartram och Brian Hill.

When you wish upon a star

Sprakande julshow för hela familjen.

Do’s and don’ts of dating

Ett pärlband av musikteaterns godbitar.

Himmel på jord

Julshow på temat drömmar.

A Chorus Line

Succémusikalen från Broadway.